Kasvuinvestointi digitaaliseen kaupankäyntiin: Solteq Oyj tekee täsmähankinnan verkkokauppaliiketoimintaan ja ostaa Pardco Group Oy:n
Solteq on ostanut Pardco Group Oy:n koko osakekannan. Yritysosto on osa Solteqin aiemmin tänä vuonna julkistamaa digitaalisen kaupankäynnin kasvustrategiaa, ja siihen liittyvää päätöstä investoida Pohjoismaiseen omnicommerce –kasvuun perustamalla erityisesti keskikokoisia asiakkaita palvelevan Magento-osaamiskeskuksen. Omnicommercella tarkoitetaan yhtenäisen asiakaskokemuksen aikaansaavaa tapaa kohdata asiakas niin kivijalkakaupassa, verkkokaupassa, mobiilissa kuin muissakin asiakkaan kohtaamispisteissä. Tällöin oleellista on, että kaikki kaupankäynnin ketjuun liittyvät järjestelmät toimivat saumattomasti yhteen aina asiakkaan välittömästä kohtaamisesta toimitusketjun ohjaamiseen ja digitaaliseen markkinointiin saakka.Uusi osaamiskeskus täydentää Solteqin olemassa olevaa omnicommerce –ratkaisuvalikoimaa ollen parhaimmillaan keskikokoisilla vähittäis- tai tukkukaupan asiakkailla. Solteqin olemassa oleva omnicommerce -ratkaisuvalikoima on parhaimmillaan suurilla tai globaaleilla kaupankäynnin toimijoilla vähittäiskaupassa, tukkukaupassa ja teollisuudessa. Syksyllä perustettu Magento-osaamiskeskus luo Solteqin digitaalisen kaupankäynnin ratkaisuvalikoimaan toisen vahvan tukijalan palvellen etenkin pohjoismaisia keskikokoisia vähittäis- ja tukkukaupan asiakkaita. Yritysoston avulla kasvatettiin Omnicommerce –osaamiskeskuksen Magento-teknologiaosaamista 8 henkilöllä, ja hankittiin liiketoiminnalle lentävä lähtö.
Keskikokoisten asiakkaiden omnicommerce-osaamiskeskusta on rakennettu syksyn aikana rekrytoimalla Magento-teknologian osaajia ja tarjoamalla työnkiertomahdollisuuksia solteqlaisille kaupankäynnin asiantuntijoille. Lokakuussa kerroimme lehdistötiedotteessa rekrytoivamme seuraavan 12 kuukauden aikana 40-50 henkilöä tälle osa-alueelle Suomeen tai Ruotsiin. Tänään allekirjoitettu fokusoitu yritysosto kasvattaa osaamiskeskuksen henkilömäärän 15 henkilöön. Kysyntä keskikokoisten asiakkaiden omnicommerce –ratkaisuille on ollut hyvää, joten Solteq kertoo jatkavansa osaamiskeskuksen kasvattamista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti myös tulevana vuonna.
Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.
Yhteinen halu kasvaa digitaalisen kaupankäynnin markkinassa
Kaupan osapuolia yhdistää halu kasvaa strategisesti tärkeällä osa-alueella.
– Pardcon hankinta rakentaa kaupankäynnin ratkaisutarjoamaamme valmiimmaksi. Jo aiemmin pystyimme tarjoamaan verkkokaupan, taustajärjestelmät, digitaalisen markkinoinnin ja designin globaaleille ja suurille asiakkaille. Tänään pystymme tarjoamaan saman myös keskikokoisille tukku- tai vähittäiskaupan asiakkaille. Erityisen hyvänä pidän tässä yhteydessä syntyvää verkkokaupan ja digitaalisen markkinoinnin synergiaa, mistä keskikokoiset kaupan toimijat varmasti hyötyvät, kertoo Solteq Oyj:n tuotetarjoamasta vastaava johtaja Juha Luomala.
– Haluamme olla osa kasvutarinaa. Pääsemme osaksi merkittävästi isomman toimijan strategista ydintä, mikä luo uusia kiinnostavia tilanteita koko porukalle. Uudet asiakkuudet, isommat hankkeet ja monipuoliset kasvupolut – siinä muutama syy, miksi tiimimme on innoissaan, taustoittaa toimitusjohtaja Janne Tiainen Pardco Group Oy:stä.