8.2.2022 Blogit ja vlogit

Kuinka löytää oikea pääomasijoittaja?

Jokainen pääomasijoittaja on jollain tapaa uniikki, jonka takia omalle liiketoiminnalle sekä sen pohjalta räätälöidylle myyntistrategialle ja markkinointimateriaaleille sopivimmat sijoittajaehdokkaat vaihtelevat liiketoiminnan luonteesta riippuen. Suomessa pääomasijoituksia tekevät pääomasijoitusyhtiöt ja bisnesenkelit. Tässä blogissa keskitytään lähinnä pääomasijoitusyhtiöihin, mutta monet esitetyt asiat pätevät myös bisnesenkeleihin.

Oman yrityksen myynti pääomasijoittajalle – mitä asioita huomioida prosessin onnistumiseksi

Eri pääomasijoittajiin on syytä tutustua ennakkoon, jotta löytää juuri itselleen sopivan sijoittajan. Kartoituksessa kannattaa ottaa huomioon sijoittajien taustoista esimerkiksi seuraavat asiat:

  • minkälaisella sijoitusstrategialla ne toimivat
  • minkälaisiin yhtiöihin ne ovat aiemmin sijoittaneet
  • minkälaisia referenssejä niiltä löytyy
  • minkälaisia yhtiöitä niillä on tällä hetkellä salkussa

Kartoituksen pohjalta on hyvä peilata oman liiketoiminnan kokoluokkaa pääomasijoittajien toimintaan ja niiden sijoittamiin kohteisiin. Kun potentiaalisimmat vaihtoehdot ovat löytyneet, on seuraavana vuorossa valmistautuminen sijoittajan kanssa käytäviin keskusteluihin.

Myyntimateriaalia käytetään pääomasijoittajien ensivaiheen houkuttelemiseen. Niissä tulee esitellä yrityksen liiketoiminta, strategia, tiimi ja perusteet mikä tekee yrityksestä hyvän sijoituskohteen. Seuraavaksi järjestetään johdon tapaamiset, jossa pääomasijoittaja haastattelee yrityksen johtoa ja omistajia. Johdon tapaamiseen rakennetaan omat esitykset, joihin tulee valmistautua huolella ja valmistaa materiaalit, joissa on tiivistetysti tärkeimmät korostettavat asiat.

”Myyntimateriaalia käytetään pääomasijoittajien ensivaiheen houkuttelemiseen.”

Pääomasijoittamisen eri vaihtoehdot sopivat eri tilanteisiin ja tarpeisiin, joten myös niihin on syytä tutustua ennen neuvotteluiden aloittamista:

  • Buy and build -strategia: Pääomasijoittajalle tyypillinen buy and build -strategia tarkoittaa yrityksen arvon ja tuoton kasvattamista ostamalla suurempi alustayhtiö (platform) ja kasvattamalla platform-yhtiön toimintaa yrityskauppojen avulla ostamalla platform-yhtiöön pienempiä liiketoimintaa tukevia yhtiöitä (add-on-yhtiö). Käytännössä platform-yhtiö toimii alustana, jonka liiketoimintaa kasvatetaan voimakkaasti yritysostoilla.
  • Private equity: Pääomasijoitusten tekemistä julkisesti noteeraamattomiin eli listaamattomiin yhtiöihin. Yritysjärjestelyihin kohdistuvasta pääomasijoituksesta käytetään termiä private equity ja se on yleensä enemmistöomistuksen ostamista. Sijoittamisen lähtökohtana on hankkia yhtiöstä omistus ja sijoitusperiodin aikana jalostaa, kasvattaa sekä kehittää kohdeyritystä ”paremmaksi yhtiöksi” ja myydä yritys suunnitellun määräajan jälkeen.
  • Seed capital: Perustamis- ja ideointivaiheessa oleviin yrityksiin tehtävää pääomasijoitusta kutsutaan seed capital -sijoituksiksi.
  • Venture capital: Termillä tarkoitetaan yleensä alku- tai kasvuvaiheessa oleviin yrityksiin tehtävää vähemmistöpääomasijoitusta. Kyseisiä sijoituksia tehdään pääasiassa aloitteleviin yrityksiin, ns. startup-yhtiöihin.

Kokeneelta corporate finance -toimijalta taloudellista neuvonantoa

Prosessin onnistuneen toteutumisen kannalta, on syytä harkita kokeneen corporate finance -neuvonantajan mukaanottoa silloin, kun on aikeissa hankkia pääomasijoittajaa mukaan omaan liiketoimintaan. Corporate finance -toimija tuntee pääomasijoittajat sekä tietää minkälainen pääomasijoittaja on mahdollisesti mistäkin järjestelystä kiinnostunut. Ennen kaikkea se osaa hahmottaa, mitkä ovat ne tärkeät pointit, jotka pitää tuoda myyntimateriaaleissa esille.

Corporate finance, eli yritysrahoitus on rahoituksen osa-alue, joka tutkii yritysten rahoituksellisia päätöksiä ja analyysiä sekä välineitä näiden päätösten tekemiseksi. Se on taloudellista neuvonantoa oman ja vieraan pääoman ehtoisen rahoituksen hankinnassa sekä yrityskaupoissa. Yritysrahoituksen ensisijainen tavoite on yrityksen markkina-arvon maksimoiminen taloudelliset riskit halliten sekä kestävän kehityksen lisääminen ja tärkeiden sidosryhmien, kuten yrityksen henkilöstön tukeminen

”Corporate finance -toimija tuntee pääomasijoittajat sekä tietää minkälainen pääomasijoittaja on mahdollisesti mistäkin järjestelystä kiinnostunut.”

Corporate finance -palveluita tarjoava taho on mitä luultavimmin toteuttanut useita järjestelyjä pääomasijoittajien kanssa, joten se pystyy auttamaan yritystä rakentamaan houkuttelevat myyntimateriaalit pääomasijoittajalle. Hyvin rakennetuilla materiaaleilla mahdollistetaan, että mahdollisimman moni pääomasijoittaja kiinnostuisi sijoittamaan yrityksen toimintaan, ja siten saada valinnanvaraa valita juuri oman yrityksen tarpeisiin parhaiten soveltuva pääomasijoittaja.

3J Partners toteuttaa asiakaskohtaisesti räätälöitynä strategiapajoja, markkina-analyyysejä sekä kehityskohdekartoituksia. Näiden avulla voimme yhdessä rakentaa houkuttelevan pääomasijoittajacasen sekä varmistetaan, että yrityksesi saa todennäköisimmin sellaisen pääomasijoittajan, mitä se tarvitsee.

 

Kiinnostaako pääomasijoittajan tuoma lisäarvo? Lue lisää aiheesta blogistamme.

 

Haluatko lisää ajankohtaista tietoa ja vinkkejä yrityskauppoihin liittyen?

Liity alta postituslistallemme. Lähetämme sinulle sähköpostia korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa. Valitsemalla Tilaa, annat 3J Partnersille luvan henkilötietojesi tallentamiseen ja käsittelyyn, jotta sinulle voidaan lähettää tilaamaasi sisältöä.

Tilaa yrityskaupan vinkit suoraan sähköpostiisi