Brändin arvo yrityskaupassa – vlogi
Hyvästä brändistä maksetaan enemmän. Mitä brändillä oikeastaan tarkoitetaan? Brändi kiteyttää yrityksen koko olemassaolon tavan ja syyn. Viestintästrategi Saara Harju Trus Creative Societystä kävi Juuson vieraana puhumassa brändin arvosta yrityskaupassa. Yrityskaupan tullessa ajankohtaiseksi ei siis ole lainkaan yhdentekevää, miten brändistä on huolehdittu. Kuuntele vlogista Saaran vinkit.
– Tänään käsitellään mielenkiintoista aihetta, kun mietitään brändiä ja sen arvoa yrityskaupassa. Aika monimutkainen ja haastava asia. Isoilla yrityksillä siihen on keinot miten brändi arvotetaan ja mitataan, mutta pk-yrityspuolella asiaa aika vähän mietitään.
– Tänään meillä on avaamassa tätä keskustelua viestintästrategi Saara Harju Trust Creative Societystä. Miten sinä määrittelet brändin?
– Yksinkertainen esimerkki voisi olla rikkinäiset kengät. Kun pohdit kummalle kylän kahdesta suutarista viet ne korjattavaksi. Toinen tekee työn nopeasti ja halvalla, mutta lopputulos ei ole välttämättä niin hyvä. Toinen tekee tosi hyvää työtä, mutta voi olla, että valmista tuotetta joutuu odottamaan hieman pidempään. Mietit, kumpaa haluat. Suutareilla on erilaiset brändit ja erilainen lupaus. Valitset sen, mitä sillä hetkellä tarvitset.
– Eli brändi liittyy lupaukseen. Meidän alalla asiaa katsotaan kokonaisuutena ja lähdetään tekemään esimerkiksi brändin rakennusta tai kirkastusta kysymällä asiakkaalta, miksi yritys on olemassa. Brändi kertoo yrityksen olemassaolon tavan ja syyn. Brändi muodostuu maineesta ja imagosta. Minkälainen on yrityksen kulttuuri, arvot, missio tai tuotelupaus ja miten se positioituu suhteessa kilpailijoihin.
– Vaikeiten hallittava asia on kuitenkin brändin arvo. Jotta toiminnalle saadaan arvoa, täytyy asiakkaan tietää mitä yritykseltä saa. Brändi sen kertoo. Brändi on odotusten hallintaa. Asiakas tietää jo ennen ostopäätöksen tekemistä, mitä hän saa. Brändi auttaa lupausten antamisessa ja lunastamisessa.
Katso ja kuuntele koko keskustelu yllä olevalta videolta. Katso myös muut vlogimme.