Yrityskaupan kilpailutusprosessi – video
Yrityskaupan kilpailuprosessissa korostuu ihmisten välinen vuorovaikutus. Korkein kauppahintatarjous ei myöskään automaattisesti tee ostajaehdokkaasta parasta. Vlogissamme aiheesta keskustelevat Akseli Paavola ja Jari Räisänen.
Yrityskaupan kilpailutusprosessi – video
Mitkä ovat yrityskaupan kilpailutusprosessin lähtökohdat?
Yrityskauppaprosessissa korostuu etenkin ihmisten välinen vuorovaikutus. Kaiken a ja o on, että vuorovaikutuksesta luodaan hyvä. Osapuolten välillä jaetaan mahdollisimman paljon tietoa, keskustellaan asioista avoimesti ja pyritään toimimaan yhdessä tiiminä.
Perinteisesti yrityskaupoissa on nähty, että eri osapuolet sotivat tai taistelevat keskenään ja toiselta puolelta jonkun asian saaminen on ikään kuin kakun jakamista. Meidän näkemyksen mukaan kakusta kannattaa rakentaa yhdessä isompi kuin jakaa sitä.
Minkälainen on Piileekö hinnan kilpailuttamisessa riskejä?
Jos hinta kilpailutetaan mahdollisimman korkeaksi, yrityskaupan juridiset ehdot ssattavat olla hyvinkin tiukat. Tämä saattaa johtaa riskiin, jossa kaupan epäonnistuessa tapahtuu kauppahinnan takaisinperintää. Tämä voi lopulta olla myyjälle huonompi vahtoehto kuin matalamman kauppahinnan saaminen paremmilla ehdoilla.
Voiko kilpailutusprosessiin jotenkin valmistautua?
Yksi hyvä tapa on miettiä yhdessä, mitkä ovat myyjän toiveet kaupalle. Mitä kriittisitä ehtoja myyjällä on ja mikä on se kauppahinta, jonka haluaa saada. Sen jälkeen lähdetään yhdessä tekemään suunnitelmaa, jota esitetään ostajalle.
Voiko kilpailutusprosessia toteuttaa yhden ostajan kanssa?
Jos myyjällä on mielessä sopiva ostajaehdokas, häneen voidaan ottaa yhteyttä ja tehdä valmiiksi ehdotus ja ehtoja mahdolliselle kaupalle. Toki tarjous pitää tehdä houkuttelevaksi myös ostajalle. Ostajaa houkuttelee usein se, että hän saa varman kaupan, eikä ostokohteesta tarvitse lähteä kilpailemaan muiden ostajaehdokkaiden kanssa.
Miten kilpailutusprosessi toteutetaan useamman ostajan kanssa?
Monien ostajien kanssa kilpailutusprosessista voidaan tehdä myös monivaiheinen, jossa perusmateriaali lähetetään kaikille ostajaehdokaille. He tekevät sen perusteella suuntaa antavan, ei sitovan, tarjouksen. Niiden perusteella voidaan valita sopivimmat ehdokkaat jatkokeskusteluihin, joissa käydään yrityksen asioita syvemmin läpi. Tämän jälkeen tehdään uusi tarjouskierros, jossa tarjoukset ovat sitovia. Tätä kautta ostajaehdokkaista valikoituu yksi, jonka kanssa kauppa viedään loppuun asti.