Vuosi 2020 oli yrityskauppamarkkinassa vaihteleva – Vuosi 2021 näyttää hyvältä
Vaikka koronavirus ravisteli vuonna 2020 myös yrityskauppamarkkinoita, loppujen lopuksi vuoristoratamaisesta vuodesta selvittiin ehjin nahoin. Vuosi 2021 näyttääkin lupaavalta yrityskauppamarkkinoilla. Lue lyhyt katsauksemme viime vuoteen sekä tämän vuoden näkymiin.
Vuosi 2020 jää historiaan pitkälti pandemian aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi. Maaliskuussa globaalisti käsistä riistäytyneen viruksen seurauksena osakemarkkinat romahtivat ja sitä kautta myös yrityskauppamarkkinat jäätyivät.
– Vuosien 2019 ja 2020 vaihteessa tilanne markkinoilla oli vielä ihan hyvä, joskin talousindikaattoreista pystyi jo yleisesti havaitsemaan, että talouskasvu on hidastumaan päin ja on tulossa vähän hitaampi vuosi, 3J:n asiantuntija Jari Räisänen muistelee reilun vuoden takaista aikaa.
– Vuoden 2020 ensimmäinen neljännes oli kuitenkin varsin hyvä, jolloin taloudellinen aktiviteettikin oli vielä suhteellisen normaalilla tasolla. Sitten kun alkoi tämä pandemia-aika, niin kauppojenkin määrä käytännössä romahti toisella neljänneksellä, eli sieltä huhtikuusta kesäkuulle. Uusia alkuja ei tullut ja ne, jotka olivat käynnissä, pistettiin aikalailla jäihin. Tämä notkahdus näkyi sitten melko selkeästi koko vuoden tasolla, mm. keräämässämme Euroopan pk-sektorin (5-50 MEUR liikevaihdon yritykset) yrityskauppadatassa; vuoden 2020 kauppamäärä putosi n. 29% vuodesta 2019, hän jatkaa.
Suurin tekijä oli luonnollisesti pandemian aiheuttama epävarmuus siitä, mihin suuntaan talous on menossa ja millä aikavälillä palaudutaan normaaliin. Jälkikäteen katsottuna romahdus oli kuitenkin melko lyhytaikainen shokki, josta päästiin nopeasti takaisin jaloilleen.
– Yrityskauppamarkkina toipui yllättävän hyvin niin meillä, kuin yleiselläkin tasolla. Pikkuhiljaa vuoden jälkipuoliskolla osakemarkkinat ja arvostukset lähtivät nousuun, jonka seurauksena myös yrityskauppojen määrät lähtivät voimakkaaseen kasvuun. Yleinen aktiviteetti ja innostus transaktioihin nousivat normaalille tasolleen, Räisänen toteaa.
Vuosi 2021 näyttää lupaavalta yrityskauppojen kannalta
Alkuvuosi 2021 on käynnistynyt hyvin. Yleinen taloustilanne ja osakemarkkinat ovat kulkeneet positiiviseen suuntaan ja koronavirusrokotteet tuovat valoa tunnelin päähän. Monella taholla katseet on jo suunnattu eteenpäin.
– Kaupantekoprosessit ovat edenneet tällä hetkellä aika hyvin, vaikka ehkä normaalia hitaammin. Ainakin meidän näkymämme mukaan markkinalla on ihan hyvää aktiviteettia ja monet yrittäjät miettivät, koska olisi aika yrityksen myynnille tai yrityskaupalle yleisesti.
– Molemmilla puolilla on tahoja, jotka ovat valmiita käymään neuvotteluita ostamisesta tai myymisestä. Siinä mielessä näyttää, että tästä vuodesta on tulossa sen suhteen aika hyvä. Meillä on odotuksena, että kauppamäärät lisääntyvät entisestään, kun taloustilanne pikkuhiljaa avautuu ja koronaan liittyvät rajoitteet väistyvät.
Myös pääomasijoittajat ovat Räisäsen tuntuman mukaan liikkeellä avoimin mielin.
– Siellä tuntuu olevan hyvin valmius lähteä mukaan näihin prosesseihin. Yrityskauppoihin löytyy rahaa ja investointihaluja, niin se on kanssa hyvä indikaattori markkinatilanteen positiivisesta suunnasta.
Vaikka pandemia aiheuttaa edelleen hieman epävarmuutta, ei se todennäköisesti pitkällä tähtäimellä vaikuta yrityskauppojen määriin merkittävästi. Kaupanteot ovat yleensä pidempiä projekteja, jotka eivät ole kiinni yhdestä viikosta, kuukaudesta tai vuodesta. Räisänen haluaa muistuttaa, että aina on hyvä hetki onnistuneille yrityskaupoille, kun taustatyöt on tehty huolella.
– Jos autamme esimerkiksi ostajaa, niin teemme pohjatyöt huolella. Kohteen täytyy olla sellainen, joka pystyy tukemaan ostavan yrityksen liiketoimintaa esimerkiksi hakemalla synergioita tuotannosta, tai sieltä löytyy se tarvittava teknologia, joka auttaa kasvamaan.
Haluatko lisää ajankohtaista tietoa ja vinkkejä yrityskauppoihin liittyen? Liity alta postituslistallemme. Lähetämme sinulle sähköpostia korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa. Valitsemalla Tilaa, annat 3J Partnersille luvan henkilötietojesi tallentamiseen ja käsittelyyn, jotta sinulle voidaan lähettää tilaamaasi sisältöä.