Juuso Aulanko: Yrityksen myyntiprosessiin kannattaa valmistautua hyvin
Yrityksen myynti voi olla pitkäkin prosessi, johon myyjän kannattaa valmistautua erityisen huolellisesti. Yrityskaupoille on monia motiiveja, mutta usein taustalta löytyy esimerkiksi pitkän elämäntyön tehneen omistajan eläköityminen.
3J Partnersin toimitusjohtaja Juuso Aulanko on toiminut yrityskaupan asiantuntijana yli kymmenen vuoden ajan. Hän on ehtinyt nähdä uransa aikana monta tarinaa siitä, miksi omistaja päättää luopua yrityksestään ja siirtää sen uusiin käsiin.
– Syitä omasta yrityksestään luopumiselle voi olla monia. Eläköityminen, sairaus, omaan osaamiseen nähden yrityksen liian kova kasvutahti tai vaikka liian isot taloudelliset riskit kaiken omaisuuden ollessa kiinni yhtiössä, Aulanko luettelee.
Osa yritysomistajista saattaa kokea oman osaamisensa olevan korkeimmillaan nimenomaan yrityksen kasvattamisessa tiettyyn kokoluokkaan asti, jonka jälkeen yhtiö on hyvä myydä uudelle omistajalle. Saattaa myös olla, että edessä oleva kansainvälistyminen herättää omistajassa epävarmuutta ja ratkaisee myyntipäätöksen.
– On toki aina tasapainoilua, että onko omistajalla kiinni oleva raha parhaassa mahdollisessa tuotossa omasta näkökulmasta vai olisiko parempi ottaa se ulos ja sijoittaa johonkin muualle. Omistaja itse tuntee oman rahantekomahdollisuutensa viime kädessä parhaiten, Juuso Aulanko painottaa.
Exit-strategian avulla valmistautuminen
Nykyään perustetaan yhtiöitä, joilla on heti alkuvaiheesta alkaen exit-strategia eli suunnitelma yrityksen myynnille. Käytäntö on yleinen esimerkiksi it-alalla.
– Yritys saattaa käyttää sellaista teknologiaa, jonka tiedetään kiinnostavan maailmalla. Ostajaehdokkaita pystytään identifioimaan valmiiksi hyvissä ajoin ja heidän kanssaan voidaan alkaa tehdä yhteistyötä alusta alkaen, jolloin myynti helpottuu.
Vaikka varsinainen exit-strategia ei olisikaan yritykselle tarpeellinen, suosittelee Juuso Aulanko jokaista yrityksen omistajaa pitämään yhtiönsä jatkuvasti exit-valmiudessa. Siltä varalta, että yrityksen myynti on jonain päivänä ajankohtaista.
– Siinä vaiheessa kun yritys halutaan myydä, tulee kiinnostunut ostaja varmasti käymään perustellisesti läpi myynnissä olevan yrityksen sopimusasiat sekä kaikki talouden numerot. Jos nämä asiat eivät ole kunnossa, myyjä jää siitä kyllä kiinni, Aulanko muistuttaa.
Pitkä ja vaativa projekti ilman taloudellista neuvonantajaa
Hän kertoo olevan varsin yleistä, etteivät yritykset lähtökohtaisesti ole valmiiksi helposti myytävissä, vaan lähes aina yrityksillä on asian suhteen työtä tehtävänään ennen varsinaisen myynnin aloittamista.
– Myyjän kannattaa valmistautua yrityskauppaprojektiin hyvin. Ostajalle pitäisi pystyä vastaamaan esimerkiksi, kuinka paljon mikäkin asiakas tuo liikevaihtoa tai katetta yhtiölle ja tuoteportfoliosta pitäisi löytyä tieto, mikä tuote myy minkäkin verran ja minkälaisella katteella.
Myös kirjanpitoasiat ja taloushallinto on oltava kunnossa ja ajan tasalla ja niistä pitää pystyä saamaan nopeasti faktatietoa prosessin aikana.
– Yrityksen myynti on kokonaisuudessaan pitkä ja vaativa projekti, joka voi tuoda eteen yllättävän työläitäkin vaiheita ja joilla voi olla vaikutusta yrityksen normaalin toiminnan pyörittämiseen.
Neuvonantaja tuo yrityskaupoissa myyjälle taloudellista sekä juridista tietotaitoa päätöksenteon tueksi.
– Kun myyjä on alusta alkaen tietotaidoiltaan vähintään samalla tasolla ostajan kanssa, on koko myyntiprosessilla huomattavasti paremmat lähtökohdat onnistua, Juuso Aulanko lupaa.
Katso referenssimme
Ville Salminen, Kahipa Oy: Neuvonantajan palkkaaminen kannattaa ehdottomasti
3J Partners palvelee asiantuntijana ja neuvonantajana vaativissa yrityskaupoissa. Haluaisitko kuulla lisää aiheesta?
Ota rohkeasti yhteyttä meihin, niin jutellaan. Luottamuksellisesti.