Ei ihan tavallinen kirjakauppa houkutteli ostajaa
Kierrätettyjä oppikirjoja myyneen Jameran tarina sai ihan uudenlaisen luvun, kun uudet omistajat keksivät uudistaa liikeideaa panostamalla asiakaspalveluun ja henkilökuntaan.
Janne Maaninka sai Jameran sellaiseen lentoon, että Suomalainen Kirjakauppa lähestyi yritystä ostotarjouksella. Yritysmyynti toteutui kesällä 2018. – Meillä oli tavoitteena olla Suomen paras oppikirjakauppa ja sen me myös saavutimme panostamalla asiakaspalveluun ja toiminnan tehokkuuteen, Janne Maaninka muistelee.Kuva: Janne Maaningan kuva-arkisto.Kun Jameran työntekijät Janne Maaninka, Anne Maaninka sekä Tuomas Lappalainen ostivat haasteellisessa tilanteessa olleen Jameran itselleen vuonna 2006, tulivat he samalla käynnistäneeksi yrityksen uuden alun. Jameran ainutlaatuinen tarina alkoi, kun tuoreet omistajat keksivät uudistaa yrityksen liikeidean.
Meillä oli tavoitteena olla Suomen paras oppikirjakauppa ja sen me myös saavutimme panostamalla asiakaspalveluun ja toiminnan tehokkuuteen
– Muita kierrätettyihin oppikirjoihin ja erityisesti lukiokirjoihin keskittyneitä yrityksiä ei silloin vielä käytännössä ollut. Meillä oli tavoitteena olla Suomen paras oppikirjakauppa ja sen me myös saavutimme panostamalla asiakaspalveluun ja toiminnan tehokkuuteen, Janne Maaninka muistelee yrityksensä kehitystä.
Noin 12 vuotta myöhemmin Jameran tarina sai jälleen uuden käänteen, kun Suomalainen Kirjakauppa lähestyi Maaninkaa ja hänen yhtiökumppaneitaan ostotarjouksella. Jameran liikevaihto oli tuolloin kymmenkertaistunut noin 14 miljoonaan euroon Maaninkojen ja Lappalaisen omistajuuden aikana.
– Emme olleet mitenkään valmistelleet yritystä myyntikuntoon, mutta muutaman viimeisen vuoden aikana olimme jakaneet omia vastuitamme eteenpäin, mikä oli hyvä asia myös kaupan kannalta.
Yritysmyynti tuli pitkäaikaisille ja kaupan jälkeen vanhoina työntekijöinä jatkaneille henkilökunnan jäsenille yllätyksenä.
– Ei se varmasti ollut helppoa heille. Uskoimme kuitenkin vakaasti siihen, että iso ja perinteinen konserni pystyy jatkossa vastaamaan alan haasteisiin paremmin kuin kolmen yrittäjän omistajuudella. Suomalaiselta Kirjakaupalta löytyi laajempaa osaamista ja heillä on mahdollisuus tehdä uusia juttuja ihan eri volyymilla.
Henkilöstöllä iso rooli
Liikeidean uudistaminen ei yksistään vielä tehnyt Jameran tarinasta erityistä. Iso rooli menestyksessä oli myös henkilöstöllä. Toiminnan ykkösasia alusta alkaen oli asiakaspalvelun laatu, jota henkilökunta toteutti erinomaisesti.
– Muutimme toimintatapojamme aidosti asiakkaiden tarpeiden mukaan. Asiakkaat selvästi mielsivät, että olimme heitä varten. Työntekijätkin näkivät, että toimintamme tulee oikeasti tarpeeseen. Kirjojen kierrätys hyödytti sekä opiskelijoiden kukkaroita että luontoa samaan aikaan.
Muutimme toimintatapojamme aidosti asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Jamerassa työt organisoitiin siten, että kuusi myymälää toimivat samalla myös verkkokaupan varastoina. Näin työntekijät pääsivät näkemään koko yrityksen toiminnan kirjon ja hoitamaan itse myös asiakaspalvelun.
– Asiakkaiden antama palautekin hyödytti ja opetti kaikkia, kun koko toiminta oli kaikille avointa ilman erillisiä osastoja.
Koulujen alkaessa yrityksessä koettiin melkoisia ruuhkapiikkejä, mutta hyvin yhteen hitsautunut henkilökunta hoiti vaativatkin tilanteet kunnialla.
– Saimme tehdä yhdessä pitkiä työpäiviä. Meillä oli myös hauskaa ja siinä syntyi kivoja legendoja, kun pakkasimme aamusta yöhön kirjoja. Vuosien varrella saimme asiakkailta paljon kiittävää palautetta ja toiminnasta luopuminen oli senkin takia haikeaa, Maaninka muistelee.
Ostaja kiinnostui
Jameran menestyksekäs tarina johti lopulta omistajanvaihdokseen ja yrityskauppoihin. Janne Maaninka uskoo Jameran ehtineen historiansa aikana jättää merkittävän jäljen alalle ja sen standardeihin.
– Meitä ei oikeastaan edes mielletty kirjakaupaksi, vaan ihan omanlaiseksi kaupaksi. Ensin se jopa häiritsi, mutta ei enää myöhemmin. Olimme kirjakauppa, vaan emme ihan tavallinen sellainen, Maaninka kiteyttää.
Olimme kirjakauppa, vaan emme ihan tavallinen sellainen
Hän uskoo myös vahvan kontaktipinnan opiskelijoihin vaikuttaneen siihen, että yritystä lähestyttiin ostomielessä.
– Varmasti se näytti ostajan näkökulmasta houkuttelevalta. Alalla oli myös tapahtunut paljon muutoksia viime vuosina ja monien ollessa vaikeuksissa, pystyi Jamera kasvattamaan liikevaihtoaan samaan aikaan. Ostajalla oli jo valmiiksi kirjakaupan perinteiset palvelut ja kustantaminen hallussa, joten he saivat Jamerasta erikoisosaamista oppikirjakauppaan.
3J katsoi asiaa ulkopuolisin silmin
Jameran myynti Suomalaiselle Kirjakaupalle toteutui 3J Partnersin toimiessa myyjän taloudellisena neuvonantajana. Janne Maaninka sanoo olleen luonteva vaihtoehto hyödyntää ulkopuolista ammattitaitoa vaativan yrityskaupan toteutumisessa.
– Meillä myyjillä oli kolme eri yritystä tässä mukana ja tarvitsimme siihenkin järjestelyyn mielipidettä ja apua. Lisäksi oli hyvä, että neuvottelutilanteessa ulkopuolinen pystyi ihmettelemään asiaa pikkuisen sivusta.
He pystyivät tekemällään esittelymateriaalilla lukujen valossa osoittamaan yrityksemme kehityksen ja muut oleelliset kauppaan vaikuttaneet taloudelliset tekijät.
Maaninka sanoo saaneensa erityisen suurta apua 3J Partnersilta myös yrityksen myyntimateriaalia koostettaessa ja kaupan yksityiskohtien hallinnassa.
– He pystyivät tekemällään esittelymateriaalilla lukujen valossa osoittamaan yrityksemme kehityksen ja muut oleelliset kauppaan vaikuttaneet taloudelliset tekijät.
Harkitsetko yrityksesi myyntiä?
Lue, miten voit valmistautua yrityksesi myyntiin ja minkälainen yritys kiinnostaa ostajia. Voit myös katsoa referenssejämme.
3J Partners palvelee asiantuntijana ja neuvonantajana vaativissa yrityskaupoissa. Haluaisitko kuulla lisää aiheesta?
Ota rohkeasti yhteyttä meihin, niin jutellaan. Luottamuksellisesti.